هات تپ و آلودگی صوتی

هات تپ و آلودگی صوتی در جزء جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند. سر و صدا شایع ترین عامل زیان آور محیط کار است. اما برخی از محیط های کاری و بسیاری از پروژه های در حال اجرا در صنایع مختلف آلودگی صوتی را به عنوان جزئی از کار خود پذیرفته اند. هات تپ و آلودگی صوتی نیز دو پارامتر در هم تنیده هستند که می توانند سختی کار هات تپ را برای کارکنان و عوامل اجرایی چند برابر کنند.

هات تپ و آودگی صوتی

هات تپ و آودگی صوتی

آلودگی صوتی در محیط کار

آلودگی صوتی به انتشار بیش از حد صوت و ارتعاشات ناشی از آن در محیط گفته می شود. حد مجاز آلودگی صوتی که استاندارد آلودگی صوتی نیز نامیده می شود ، عبارت است از میزان تولید صدا با توجه به حد مجاز اندازه گیری شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست. این اندازه گیری بر مبنای واحد اندازه گیری صدا برای منابع تولید کننده ی آلودگی صوتی می باشد.

صنعت و پروژه های خرد و کلانی که در قلب آن انجام می شود مهم ترین عامل ایجاد آلودگی صوتی به شمار می روند.

هات تپ و آلودگی صوتی

هات تپ و آلودگی صوتی خواه یا ناخواه در محیط کاری و عملیاتی در مجاورت یکدیگر رخ می دهند. استفاده از وسایل ، ابزارآلات ، ماشین ها و تجهیزاتی که عملیات هات تپ با آن ها انجام می شود همگی منابع تولید کننده ی آلودگی صوتی هستند.

هات تپ به معنی کار گرم است. کار گرم به مجموعه اعمالی اطلاق می شود که در آن حرارت های بالایی به وسیله ی تشکیل شعله و جرقه ایجاد می شود. از عملیات هات تپ به منظور خدمات رسانی برای خطوط لوله استفاده می شود. این خدمات رسانی می تواند شامل انتقال خطوط لوله و یا توسعه ی پالایشگاهی باشد. هم چنین تعمیرات و رفع نقائص خطوط لوله می تواند با کمک عملیات هات تپ انجام شود. انتقال و یا توسعه ی خطوط لوله با استفاده از انشعاب گیری به روش نوین هات تپ در سرتاسر جهان و کشورمان در حال افزایش است.

برای اجرایی شدن عملیات هات تپ باید سازه ها و اتصالاتی را از پیش آماده کنیم. بسترسازی برای عملیات هات تپ می تواند در محل کارگاه هات تپ و یا در منطقه ی عملیاتی انجام شود. اجزای عملیات هات تپ شامل اتصالات ، ولو و ماشین هات تپ هستند. تمامی این اجزا برای ساخت ، راه اندازی و اجرا به تجهیزات ، دستگاه ها ، ابزارآلات یا عملیاتی دیگر احتیاج دارند. که هر کدام از این موارد می توانند هات تپ و آلودگی صوتی را به هم مرتبط سازند.

برای انشعاب گیری از خطوط لوله به روش هات تپ بدون خارج کردن لوله از سرویس دهی و یا توقف در بهره برداری از لوله ، حفره ای روی لوله ایجاد شده و خروجی انشعاب را به وجود می آورند.

اتصالات در انشعاب گیری گرم یا انشعاب گیری به شیوه ی هات تپ به منظور عدم نشت سیال درون لوله به بیرون از لوله پس از ایجاد حفره روی خط لوله استفاده می شوند.

برای ساخت اتصالات از عملیات جوشکاری چندگانه استفاده می شود. اینجا اولین نقطه ای است که هات تپ و آلودگی صوتی با یکدیگر تلاقی پیدا می کنند.

دستگاه جوشکاری به هنگام انجام شدن انواع عملیات جوشکاری می تواند سر و صدای زیادی را متوجه محیط و کارکنان کند.

پس از ساخت اتصالات در محل کارگاه نیاز به نصب اتصال بر روی خط لوله خواهد بود بنابراین در فاز عملیاتی نیز با استفاده از جوشکاری اتصال را به منظور آب بندی و عدم نشتی خط لوله روی آن نصب می کنند.

دستگاه هات تپ ماشینی است در سایزهای مختلف که سایزهای بزرگ آن در عملیات انشعاب گیری از خطوط لوله با اینچ بالا و سایز بزرگ انجام می شود. دستگاه های هات تپ با سایز بالا را توسط جرثقیل در راستای عملیات نگه می دارند تا فشار زیاد بر روی خط لوله موجب تغییر شکل آن نشود. جرثقیل نیز می تواند هات تپ و آلودگی صوتی را با یکدیگر تلاقی دهد.

دستگاه هات تپ اجزای مختلفی سرهمبندی می شود. شفت ، گیربکس ، هولدر کاتر ، کاتر و مته راهنما از آن جمله اند. همان طور که می دانید گیر بکس ها قطعاتی هستند که با استفاده از یک نیروی محرک مثل برق یا غیره به حرکت در می آیند و با حرکتشان موجب حرکت دیگر اجزای متصل به خود می شوند. در دستگاه هات تپ گیربکس به کاتر که عضو برنده ی ماشین است و لوله را به صورت دایره ای برش می دهد ، متصل است. گیربکس کاتر را می چرخاند و با چرخش کاتر لوله برش خورده و سوراخ می شود. اما نیروی لازم برای چرخش گیربکس توسط دستگاهی به نام پاوریونیت یا پاورپک تأمین می شود. پاوریونیت ها توسط ژنراتورهای برقی نیروهای هیدرولیکی را برای گردش گیربکس به آن وارد می کنند. ژنراتور دستگاه پاوریونیت که اولین منبع برای نیرورسانی به گیربکس برای گردش کاتر است یکی دیگر از منابع تولید کننده آلودی صوتی در عملیات هات تپ است.

دیزل ژنراتورها از مهم ترین تجهیزات پیشبرد صنایع هستند و در موارد مختلفی کاربرد دارند.

میزان دسی بل صدای استاندارد برای استاندارد در محیط کاری غیر فکری ۸۵ دسی بل است. اما دسی بل صدای تولید شده توسط دیزل ژنراتورها ۱۰۴ دسی بل تخمین زده شده است که این میزان از دسی بل صدا به طور قطع می تواند آلودگی صوتی در حد بالا باشد. هات تپ و آلودگی صوتی نیز می توانند در مجاورت هم محیط کار را برای کارکنان به لحاظ میزان دسی بل صدا ناامن کنند.

در صورت ایجاد هرگونه آلودگی صوتی در محیط که خارج از حد استاندارد شنوایی معین شده است ، باید امکانات لازم جهت رفع آلودگی صوتی تأمین شود. برای مثال در صورت بالا بودن صدای ژنراتور دستگاه پاوریونیت باید فاصله ی آن را تا حد امکان از محل عملیات دور کنیم تا آلودگی صوتی مزاحم کار کارکنان نشود. در برخی مواقع می توان با تعبیه ی پوشش صدا برای ژنراتور مانع از ایجاد آلودگی صوتی شد. در صورت مقدور نبودن هیچ یک از آیتم های بالا باید گوشی های عایق صدا را در اختیار کارکنان گذاشت تا از آن ها استفاده کنند. این گوشی ها جزئی از لوازم ایمنی حفاظت شخصی کارکنان هستند. 

هات تپ و آلودگی صوتی از منظر ایمنی

هات تپ و آلودگی صوتی در هر حال در محیط کارگاهی و عملیاتی در کنار هم قرار می گیرند بنابراین لازمه ی تأمین ایمنی این است که تدابیر لازم جهت رفع این معضل اندیشیده شود. ضرورت هات ابتدایی هات تپ در تمامی عملیات های هات تپ، کارکنان و مسئولین امور ایمنی را بر آن می دارد تا هات تپ و آلودگی صوتی را از یکدیگر جدا کرده و محیطی ایمن و سالم را برای اجرای عملیات هات تپ برقرار سازند.


ارسال دیدگاه