ضرورت های ابتدایی هات تپ

ضرورت های ابتدایی هات تپ ، اعمالی هستند که به علت سختی عملیات هات تپ ملزم به اجرا پیش از آغاز عملیات خواهند بود. هات تپ فن آوری بسیار پیچیده و مدرن و پرریسکی است. از این رو پیش از انجام عملیات هات تپ باید تمامی متغیرهایی قابل پیش بینی در حین عملیات بررسی گردد. هم چنین تمامی خطرات احتمالی عملیات هات تپ می بایست قبل از وقوع هر گونه حادثه ای شناخته شده و در صدد رفع آن تلاش کرد. از این رو پیش از انجام عملیات هات تپ باید همه ی الزامات آن را که طبق استاندارهای بین المللی لحاظ شده چک و بررسی نمود. در ادامه برخی از نکات و الزامات ضرورت های ابتدایی هات تپ را توضیح خواهیم داد…

ضرورت های ابتدایی هات تپ

ضرورت های ابتدایی هات تپ

ضرورت های ابتدایی هات تپ

 ایمنی تجهیزاتی که برای انجام کار به محل برده می شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تمامی تجهیزاتی که به محل اعزام می شوند ، باید به لحاظ ایمنی و درستی در کار مورد بررسی قرار گیرند.

ابزارهای جوشکاری و برش جهت اتصال قطعات به یکدیگر و هم چنین نصب آن ها روی خط لوله یکی از مجموعه دستگاه های ایمنی خواه در فرایند هات تپ هستند. به علاوه دستگاه های هوا برش و کپسول های آرگون (در صورت لزوم) دیگر دستگاه هایی هستند که در طول عملیات نیاز کارکنان را رفع می کنند. بنابراین از ضرورت های ابتدایی هات تپ هستند. هر یک از این دستگاه ها باید در مکان مناسبی قرار گرفته باشند و حتما به جایی بسته شوند تا دچار سقوط نشوند. هم چنین این تجهیزات و ابزار ها نباید اتصال و تماسی با تجهیزات برقی و ادواتی که منبع برق و انرژی هستند داشته باشند چون ممکن باعث جرقه و آتش سوزی شوند.

پس ازانجام عملیات جوشکاری و نصب اتصال ساخته شده روی خط لوله ، حالا نوبت دستگاه هات تپ است که وارد عملیات شود. دستگاه هات تپ در اکثر مواقع دارای وزن بسیار بالایی است. البته ممکن است در صورت کوچک بودن گستردگی عملیاتی از ماشین های هات تپ در سایزهای کوچک و وزن کم استفاده شود. اما اگر گستردگی عملیاتی ، زیاد و سایز خط لوله بالا باشد نیاز به ماشین هات تپ با اندازه های بزرگ و با وزن بالا خواهد بود. در نتیجه با توجه به وزن سنگین دستگاه حمل آن باید توسط جرثقیل صورت گیرد. پس یکی دیگر از ضرورت های ابتدایی هات تپ در این مرحله اطمینان از صحت کارکرد جرثقیل ، تسمه ها و زنجیرهای اتصال آن خواهد بود.

همان طور که گفتیم هات تپ عملیاتی بسیار پر خطر و پر ریسک است ؛ از این رو لازم است که در حین عملیات ابزارهای ایمنی نظیر کپسول های اطفا حریق ، جعبه ی کمک های اولیه  و در صورت نیاز ماشین های آتش نشانی در محل انجام عملیات قرار گرفته باشند. طبیعی است که قرار گرفتن هر یک از وسایل و ادوات در مکان مناسب ملزم به داشتن فضای کافی است. زیرا محل تردد باید به گونه ای باشد که نیروی انسانی بتوانند در آن به راحتی و بدون مزاحمت حرکت کنند. به علاوه مسیر تردد نباید به گونه ای شلوغ باشد که در صورت بروز حادثه نتوان امداد رسانی را به بهترین شکل انجام داد. ایمنی و شرایط مناسب راه عبور و مرور تنها یکی از ضرورت های ابتدایی هات تپ می باشد.

فشار خط در زمان انجام عملیات باید مطابق با میزان فشار تعیین شده پیش از شروع عملیات باشد. در صورتی که فشار وارده به خط و اجزای هات تپ بیش تر از حد استاندارد باشد باید منتظر خطرات احتمالی باشیم.

ضخامت  و جنس لوله هم جز آن دسته مواردی هست که برآورد آن جزء ضرورت های ابتدایی هات تپ قبل از اجرای عملیات هات تپ است. اگر ضخامت لوله ها پیش از نصب و ساخت اتصال سنجیده شود صدرصد ضریب ایمنی کار بالا تر خواهد رفت. چون در این صورت میزان ضخامت و مقاومت اتصالی که قصد ساخت آن را دارند دقیقا مطابق با ضخامت و جنس لوله خواهد بود.

یکی دیگر از ضرورت های ابتدایی هات تپ پیش از انجام عملیات ، مجهز کردن نیروی کار به لباس و وسایل ایمنی متناسب با شرایط محیطی کار است. مثلا اگر قرار است در منطقه عملیاتی حفاری انجام شود ،  نیروی کار باید مجهز به کلاه ایمنی باشند. و اگر قرار است عملیات در ارتفاع انجام شود ، نیروی کار باید مجهز به هارنس و تجهیزات ایمنی و فنی مورد نیاز در ارتفاع باشند.

در محیط های پر از سروصدا باید از گوشی استفاده شود و در صورت آلوده بودن محیط حتما باید از ماسک استفاده نمود.

هماهنگی و ارتباط بین کارفرما و پیمانکار در هر عملیاتی دارای اهمیت بالایی است. احتمال دارد کارفرما به هر دلیلی بخواهد پیغامی را به پیمانکار برساند یا برعکس. در برخی پروژه های هات تپ کارفرما در محل عملیات حضور دارد. در این صورت برقراری ارتباط در طول فرایند عملیات به سادگی بین طرفین انجام خواهد شد. اما در صورت غیبت کارفرما در فاز عملیاتی در حین انجام کار پای ضرورت های ابتدایی هات تپ به میان خواهد آمد. فراهم کردن تجهیزات لازم جهت برقراری ارتباط بین کارفرما و پیمانکار پیش از آغاز عملیات می تواند مشکل برقراری ارتباط را نیز رفع کند.

به دلیل شرایط حاکم بر محیط پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی محدودیت هایی برای استفاده از تلفن همراه در این اماکن وجود خواهد داشت. استفاده از تلفن همراه در محیط این اماکن ایمنی کارکنان و کل فرایند عملیات را تهدید خواهد کرد. ارتباط بین اعضای عملیات در مناطق گسترده و هم چنین ارتباط بین کارفرما و پیمانکار در این مواقع با استفاده از بی سیم یا سایر دستگاه های ارتباطی برقرار خواهد شد.

این موضوع فقط به پالایشگاه اختصاص ندارد حتی در شرایطی لازم است که مجریان هات تپ نیز از بی سیم یا دیگر وسایل ارتباطی استفاده نمایند. به عنوان مثال عملیات هات تپ قرار است در ارتفاع ۱۵ متری انجام شود در این صورت نیروهای عملیاتی در فواصل دوری نسبت به یکدیگر و در موقعیت های عملیاتی متفاوتی مستقر هستند. بنابراین برای برقراری ارتباط بین اعضای عملیات نیاز به دستگاه های ارتباطی مخصوصی خواهند داشت.

همانطور که اشاره شد هات تپ جز فرایند های high risk  است و توجه به تمام جوانب از وظایف اصلی مجریان عملیات است. بنابراین تمامی متغیرها باید تست شوند تا از عملکردشان اطمینان حاصل شود. برخی از تست ها و بررسی هایی که جزئی از ضرورت های ابتدایی هات تپ هستند به شرح زیر می باشند:

تست ضخامت لوله ، تست فشارفلنج ها قبل از شروع عملیات ، چک کردن گسگت ها ، تست سیال ، تست فشار اتصالات ، تست فشار ولو ، تست فشار دستگاه هات تپ ، تست فشار اسپیلت تی  ، عدم وجود هر گونه نشتی ، هم مرکز بودن شیر با فلنج ها و غیره. همگی این موارد باید پیش از انجام عملیات هات تپ مورد بررسی و بازرسی قرار گیرند.

ضرورت های ابتدایی هات تپ برای پیمانکاران ملزم به پیگیری و اجرا خواهد بود. تیم عملیاتی هات تپ شرکت پیشگام ابزار خود را موظف به برقراری و اجرای درست و همه جانبه ی ضرورت های ابتدایی هات تپ می داند. 

 


ارسال دیدگاه