فلنج فیسینگ Flange Facing

فلنج فیسینگ زیر مجموعه ای از تراشکاری پرتابل است که در تعمیر فلنج های نصب شده روی خطوط لوله ، اتصالات و تجهیزات کنترلی آن ها بدون نیاز به جداسازی یا تخریب فلنج کاربرد دارد. در واقع فلنج فیسینگ به معنی کف تراشی یا روتراشی سر فیس دار فلنج ها است. فلنج فیسینگ عملیاتی تعمیری است که در میدان های نفتی و خدمات خط لوله به فلنج های آسیب دیده این امکان را می دهد که به شکل نرمال مورد نظر دست پیدا کرده و به عملکرد خود ادامه دهند.

فلنج فیسینگ

فلنج فیسینگ

همان طور که می دانیم صرفه جویی در وقت و سرعت عملکرد دو فاکتور مهم در دنیای امروز هستند. بنابراین صاحبان حِرَف و مشاغل باید در تمامی رویکردهای خود این دو فاکتور را مد نظر قرار دهند. هم چنین پیشرفت علم و تکنولوژی در پیشبرد این دو هدف کمک رسان خواهد بود.

تکنولوژی ماشین آلات پرتابل برای صرفه جویی در وقت و سرعت عملکرد به کمک صنایع شتافته. ماشین آلات پرتابل دو زیر مجموعه دارند که این دو عبارت اند از:

  • ماشین آلاتی که در فرآیندهای ساخت و تعمیرات روی ماشین آلات یا قطعاتی نصب می شوند که یا بزرگ هستند و یا قابلیت جابجایی ندارند ( فلنج ها ).
  • ماشین آلات مینیاتوری که نمونه ی کوچک ماشین های صنعتی بزرگ هستند.

تراشکاری پرتابل چیست؟

تراشکاری پرتابل نمونه ای از تراشکاری روی قطعات با استفاده از ماشین های تراشکاری است. تراشکاری فلنج های نصب شده روی خط لوله ها با استفاده از تراشکاری پرتابل و ماشین مخصوص این تراشکاری (فلنج فیسر) صورت می گیرد.

تراشکاری پرتابل عملکردی مشابه تراشکاری دستی یا سنتی دارد اما تفاوت عمده در این نوع تراشکاری این است که که در تراشکاری پرتابل ماشین تراش به محل قطعه منتقل می شود و عملیات در محل استقرار قطعه انجام خواهد پذیرفت.

فلنج فیسینگ flange facing

فلنج ها قطعات لازم و ضروی در کنار صنعت پاپینگ هستند. دلیل این امر این است که فلنج ها به عنوان رابط بین خطوط لوله و انشعابات آن ها قرار می گیرند. هر کجا که قرار است انشعابات روی خطوط لوله توسعه پیدا کند از انواع فلنج ها استفاده خواهد شد. هم چنین فلنج ها را بر روی اتصالات نصب شونده روی خط لوله و هم چنین تجهیزات دیگر از جمله ولو ها مشاهده می کنیم. اکثر فلنج های متصل شونده به خط لوله و تجهیزات آن در صنایع نفت ، گاز و مجتمع های پتروشیمی ، جزء اتصالات دائم هستند و جدا کردن آن ها از روی خط لوله امکان پذیر نبوده و یا اینکه نیازمند وقت و هزینه گزاف خواهد بود.

در همین راستا و در صورت آسیب به فلنج های نصب شده روی خط لوله ، از تکنولوژی فلنج فیسینگ برای تعمیر و شکل دهی دوباره به فلنج ها استفاده می شود.

قسمت های مختلف فلنج از جمله قسمت های برآمده ی آن می تواند در اثر جایجایی یا ضربات مختلف شکل یا به اصلاح فیس خود را از دست بدهد. با دفرمه شدن فیس فلنج در محل های مختلف مشکلاتی از قبیل نقص در آب بندی روی خواهد داد. در این موقعیت می توان بدون جابجایی یا تعویض کامل فلنج و با استفاده از عملیات فلنج فیسینگ ، فیس فلنج را دوباره فرم دهی کرد.

فلنج فیسینگ گونه ای از تراشکاری پرتابل است که با نصب ماشین مخصوص فلنج فیسر روی فلنج آسیب دیده شروع می شود.

دستگاه فلنج فیسر

دستگاه فلنج فیسر ماشین فیسر دقیق و هوشمندی است که فرایند تراش پرتابل را پس از نصب دقیق ، روی فلنج انجام می دهد. این دستگاه از پایه و بدنه ی اصلی تشکیل شده و باید به صورت دقیق روی فلنج تراز و نصب شود.

دستگاه های فلنج فیسر بر حسب نوع عملیات و هم چنین سایز فلنج به دو نوع فلنج فیسر قطر داخلی و فلنج فیسر قطر خارجی تقسیم می شوند. برخی از تولیدات جدید شرکت هایی هم چون میراژ ماشین ، قادر خواهد بود که در هر دو جداره ی داخلی و خارجی فلنج نصب شوند و به فلنج فیس دهی کنند. تفاوت ماشین های فلنج فیسر قطر داخلی و قطر خارجی در مسیر برشی است که ایجاد می کنند.

دستگاه های فلنج فیسر با وزن کم ، عمر طولانی و قابلیت نصب آسان روی فلنج ها می تواند سرعت عملیات تعمیری را افزایش دهند.

برای نصب دستگاه فلنج فیسینگ ابتدا پایه ی نگهدارنده ی آن را روی فلنج نصب می کنند تا دستگاه فلنج فیسر روی آن قرار بگیرد. پایه ی فلنج فیسر دقیقا در قسمت مرکزی خود دارای یک فضای دایره ای شکل است که محل قرار گیری ماشین فلنج فیسر می باشد. ماشین فلنج فیسر روی این فضای دایره ای تراز شده و مسیر برش خود را به صورت دایره ای روی فلنج ایجاد می کند تا فرم دهی لازم یا همان عملیات فلنج فیسینگ را به انجام برساند.

دستگاه فلنج فیسر دارای تیغچه ای است که عملیات برش کاری و مسطح کردن فلنج را انجام می دهد و این تیغچه با سطح فلنج در ارتباط بوده و در حین انجام عملیات با آن درگیر می شود. هم چنین این دستگاه شامل گیربکسی است که به پمپ های پنوماتیکی یا هیدرولیکی متصل بوده و نیروی لازم برای گردش تیغچه را تامین میکند. سرعت حرکت گیربکس در این دستگاه قابلیت تنظیم داشته و با توجه به خوردگی سطح فلنج و میزان مسطح سازی ، مشخص خواهد شد.

پس از شروع عملیات فلنج فیسینگ تیغه دستگاه با دو راستای حرکتی عملیات براده برداری و پیشروی در سطح فلنج را به صورت همزمان و صحیح انجام می دهد. دقت در نصب صحیح پایه ی فلنج فیسر ، پیشروی درست عملیات را تضمین خواهد کرد.

شرکت پیشگاه صنعت ابزار با استفاده از بهترین دستگاه های فلنج فیسر تولیده شونده شرکت میراژ انگلستان ، آماده ی انجام انواع عملیات های فلنج فیسینگ در سراسر کشور خواهد بود. 


ارسال دیدگاه