اتصال ولدولت در هات تپ

اتصال ولدولت از اتصالات پر استفاده در صنایعی مانند نفت ، گاز و پتروشیمی است. ولدولت گونه ای از اتصالات مورد استفاده در هات تپ است که به عنوان حلقه واسطه بین خطوط لوله اصلی و انشعابی قرار می گیرد. اتصال ولدولت بدون هیچ گونه سدل و پد تقویت کننده بوده و تنها با یک نیپل روی خط لوله نصب می شود. ولدولت به دلیل افزایش مقاومت در محل انشعاب ، انتخاب مناسبی برای عملیات هات تپ است.

اتصال ولدولت در هات تپ

اتصال ولدولت در هات تپ

ولدولت ها زیر مجموعه ای از خانواده ی اتصالات O-Let هستند که تفاوت آن ها با دیگر اتصالات O-Let در نوع جوشی است که آن ها به خط لوله متصل می کند. نوع جوشکاری در خانواده ی ولدولت ها از نوع جوش سر به سر است. یعنی در آن یکی از دو قطعه نسبت به خط جوش زاویه ۹۰ درجه دارد.

اتصال ولدولت زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فشار سیال درون خط لوله در حد پایین باشد.

اتصالات ولدولت در واقع به عنوان رابط بین خط لوله اصلی و لوله ی انشعابی عمل می کنند. در این زمان هیچ گونه واسطه ی دیگری به غیر از ولدولت مابین خطوط لوله ی اصلی و انشعابی قرار نمی گیرد.

شکل اتصال ولدولت

ولدولت ها قطعاتی هستند که از یک سمت شکلی منحنی دارند. انحنای ولدولت به شکل حرف v انگلیسی است که پخ خورده باشد. یعنی تیزی آن از سمت زیرین تبدیل به انحنایی یکدست شده باشد. در این حالت قطعه ولدولت به راحتی میتواند روی انحنای لوله سوار شود و با جوش سر به سر به لوله ی اصلی متصل شود. در سر دیگر ولدولت نیپل قرار می گیرد تا انشعاب از طریق آن به خط لوله وصل شود. فلنج نیز روی نیپل جوشکاری می شود. کیفیت و استحکام عملیات جوشکاری در این اتصال از اهمیت بسیاری برخوردار است. هم چنین به منظور کنترل و قطع و وصل کردن جریان سیال درون لوله ممکن است بر روی اتصال ولدولت یک ولو نیز بسته شود.

چگونگی نصب اتصال ولدولت

در این اتصال ، ولدولت در قسمت بالایی لوله ای که قرار است انشعاب یا ورودی جدید را داشته باشد ، قرار می گیرد. در مرحله ی بعد و به تناسب سایز لوله فرعی ، برشی روی لوله ی اصلی ایجاد می شود. سپس ولدولت توسط یک فاصله دهنده روی لوله و در محل برش قرار می گیرد. پس از تراز کردن فاصله دهنده روی لوله ، فاصله دهنده را از چهار طرف به ولدولت خالجوش می زنند. سپس فاصله دهنده را خارج می کنند و حالا دور تا دور اتصال ولدولت را روی لوله جوشکاری می کنند.

ولدولت نیز زیر مجموعه ای از اتصالات جوشی هات تپی است و تنها در مواقعی که جنس خط لوله ی اصلی فلزی باشد می توان از آن استفاده کرد. جوشکاری دقیق و مهندسی شده تنها ضامن کیفیت و بقای عملکرد ولدولت خواهد بود.

نسبت سایز لوله ی انشعاب نسبت به سایز لوله اصلی مهم ترین پارامتری است که می تواند تعیین کننده ی استفاده از اتصال ولدولت باشد. اتصال ولدولت اصولا برای انشعاب گیری های سایز بزرگ و از ۲ تا ۳۲ اینچ کاربرد خواهد داشت. اما این در شرایطی است که در عملیات هات تپ سایز انشعاب از سایز لوله ی اصلی کوچک تر باشد. در غیر این صورت استفاده از انشعاب ولدولت امکان پذیر نخواهد بود.

استاندارد های اتصال ولدولت

استاندارد MSS SP97 دربرگیرنده ی مواردی از جمله فشار کاری ، ابعاد و شرح مواد و آلیاژهای سازنده ی اتصالات O-Let است. تمامی این استاندارد ها توسط شرکت های سازنده اجرا خواهد شد. هم چنین کیفیت جوش توسط تیم بازرسی و کنترل کیفی هات تپ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این بازرسی جزئی از ضرورت های ابتدایی هات تپ می باشد.


ارسال دیدگاه