میدان نفتی و خدمات خطوط لوله

میدان های نفتی بزرگ ترین منابع استخراج و پالایش نفت به شمار می روند که در کشور ما تعداد پرشماری دارند و از این رو خدمات مربوط به خطوط لوله در آن ها به صورت مستمر در حال اصلاح و گسترش است. میدان نفتی به مرکزی گفته می شود که دارای ذخایر و چاه های نفتی است و می توان با احداث مراکز استخراج، از آن ها نفت خام را استخراج کرد. بدیهی است که کشور ایران به لحاظ تکثر منابع و میدان های نفتی جایگاه حائز اهمیتی دارد و یکی از قطب های استخراج نفت جهان است. وجود میادین متعدد نفتی خصوصاً در نواحی جنوبی کشور، ایران را تبدیل به یکی از صادرکنندگان نفت خام در دنیا نموده است.

خوشبختانه طی سالیان اخیر با استفاده از گسترش فن آوری های بازآوری، بسیاری از فرآورده های نفتی نیز در کشور تولید می شوند و امروز به همین پشتوانه ما توانسته ایم بسیاری از محصولات و فرآورده های نفتی را نیز تولید کیم. مراکز متعدد پالایش و تولید فرآورده های پتروشیمی گواهی است بر این که کشور ما گام های اساسی جهت پیشگیری از خام فروشی و هدایت نفت خام استخراج شده از میدان های نفتی به مراکز تولید و فرآوری فراورده های نفتی را برداشته است.

عملیات هات تپ میدان نفتی

هات تپ و خدمات خطوط لوله میدان های نفتی

باید اشاره شود که تا کنون چندین میدان نفتی نیز در کشور شناسایی شده است اما با توجه به اولویت بندی ها در دستور کار برای بهره برداری قرار نگرفته است. با این وجود همین میدان های نفتی موجود نیز خدمات متعدد خطوط لوله را می طلبند و از همین رو بخش عطیمی از پیمانکاران و تأمین کنندگان تجهیزات و خدمات خطوط لوله و نفت در زمینه ارائه خدمات به چند میدان نفتی موجود در حال فعالیت می باشند.

از جمله خدمات خطوط لوله که به تکرار از سوی چند میدان نفتی درخواست شده است، خدمات انشعاب گیری گرم یا هات تپ بوده است که بارها به ما پیشنهاد شده است و مراتب و مراحل آن را به انجام رسانده ایم. از جمله خدمات هات تپ ارائه شده از طرف ما به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب باز می گردد که که یکی از مدیران و برنامه ریزان بخش های عظیمی از میدان های نفتی کشور است. از دیگر واحدهای صنعتی که از خدمات خطوط لوله ما بهره برده است شرکت نفت فلات قاره است. ما در طول سال های متوالی تعامل مستمر با شرکت نفت فلات قاره  داشته ایم و آماده ایم بر حسب نیاز خدمات مورد نیاز ایشان را در موعد درخواستی به ایشان ارائه دهیم. شرکت نفت و گاز اروندان از دیگر واحدهای مدیریت میدان های نفتی کشور محسوب می شود که در سال های اخیر خدمات هات تپ خود را به ایشان ارائه داده ایم.

یک میدان نفتی به دلایل متعدد می تواند به خدماتی نظیر هات تپ نیاز داشته باشد. اولین و مهم ترین فاکتوری که نیاز ایشان به هات تپ را الزامی می بخشد، توسعه میدان نفتی به منظور استخراج بیشتر منابع نفت خام است. در زمانی که یک میدان نفتی نیاز به توسعه استخراج نفت پیدا می کند، طبیعتاً می بایست خطوط لوله انشعابی جهت انتقال نفت را گسترش دهد و در این شرایط، بهترین راهکار استفاده از هات تپ است. همچنین اگر یک میدان نفتی در صدد انتقال نفت خام به خطوط لوله جدید باشد نیز می بایست با انجام یک عملیات انشعاب گرم هات تپ، وروردی خط لوله انتقال جدید را ایحاد کند. خطوط لوله انتقال جدید، سیال نفت خام را به مراکز پالایشگاهی یا پتروشیمی جدید منتقل می کنند تا در آن جا فرایندهای پالایشی رویشان انجام شود. تعمیر و تعویض خطوط نیز از دیگر مواردی است که بهره گیری از خدمات خطوط لوله نظیر هات تپ را تبدیل به یک الزام می کند. این امر نه در خصوص میدان نفتی، بلکه به هر واحد صنعتی که به نحوی درگیر فرایندهای مربوط به خطوط لوله است مربوط خواهد بود.

هات تپ

هات تپ

در صنایع نفت، میدان نفتی نقش مادر و پیش برنده خدمات نفتی به شمار می آید. خروجی این مجتمع ها ورودی سایر مراکز خواهد بود و به نحوی حکم منبع تغذیه پالایشگاه ها، مجتمع های پتروشیمی، خطوط لوله انتقال و نظایر آن را بر عهده دارند. از این رو نگهداری و تعمیرات صحیح، دقیق و به موقع آن ها، برنامه ریزی های لازم برای استخراج کافی نفت خام به میزان مورد نیاز واحدهای تحت تغذیه و ممانعت از هر گونه وقفه در فرایندهای استخراج، جزو الزامات بی بدیل مورد توجه میدان های نفتی است و در این خصوص هیچ گونه اهمالی نمی توان به خرج داد. سرویس ها و خدمات خطوط لوله نظیر انجام عملیات هات تپ و امثال آن، بخشی از فرایندهای مربوط به تعمیرات و نگهداری میدان نفتی است و از این رو باید در صدر توجه واحدهای برنامه ریزی این دست واحدها قرار گیرد.

شرکت پیشگام صنعت ابزار آمادگی دارد در این زمینه تمامی خدمات مورد نیاز مشتریان محترم میادین نفتی را در اسرع وقت به انجام برساند. ما بر حسب تجارب و سابقه طولانی فعالیت های خدماتی و نگهداری و تعمیرات در پالایشگاه ها و سایر مجتمع های نفتی، به خوبی به اهمیت میادین نفتی در برنامه ریزی و رشد و ارتقای صنعت نفت کشور اشراف داریم و از این رو، چنان که از دیرباز سیاست مان بوده است، آماده ایم نیازهای مربوط به میدان های نفتی در صدر و اولویت اول کاری مان قرار دهیم تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن، و در عین حال با بیشترین کیفیت، خدمات هات تپ و سایر خدمات درخواستی خطوط لوله را برای میدان نفتی به انجام برسانیم. از آن جا که در این حوزه صنعتی درنگ، و قفه و توقف برنامه ریزی نشده فرایندهای جاری تقریبا امری غیر ممکن به نظر می رسد، اهتمام ویژه برای رفع نیازهای خدماتی و تعمیراتی میدان نفتی باید در صدر برنامه های واحدهای صنعتی ای قرار بگیرد که به نحوی در حوزه مربوط به حدمات خطوط لوله و صنایع نفت درکیرند؛ امری که شرکت پیشگام صنعت ابزار همواره نسبت به آن متعهد بوده است.


ارسال دیدگاه