دستگاه هات تپ و معیارهای عملکرد

دستگاه هات تپ در مقایسه با بسیاری از تجهیزات خطوط لوله عملکرد پیچیده تری را دارد. اگرچه در ظاهر امر دستگاه هات تپ فرایندی ساده یعنی تحریک عملکرد کاتر و برش گرم لوله را به انجام می رساند، اما باید توجه داشت که صرف همین فرایند ساز و کار پیچیده ای را شامل می شود که در فرایند ساخت، تجهیز و آماده سازی و عملکرد دستگاه هات تپ خود را بروز می دهد. دستگاه هات تپ برای اینکه عملکردی مناسب داشته باشد بای چندین متغیر را هم زمان پوشش دهد و اگر یکی از این فرایندها به درستی پیش بینی و برنامه ریزی نشده باشد، می توان نسبت به عواقب و نتایج کلیت کار دچار تردید شد. مولفه هایی که برای ساخت دستگاه هات تپ باید مد نظر داشت را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • دستگاه هات تپ باید توان و تحمل فشار ناشی از سیال وارده به دستگاه در حین انجام عملیات را داشته باشد. عملیات انشعاب گرم زمانی به درستی انجام خواهد شد که آب بندی مجموعه و همچنین فشار وارده بر اجزا و قطعات آن به درستی مدیریت و کنترل شوند. در این خصوص باید در مورد متریال ساحت دستگاه اهتمام ویژه به خرج داد. دستگاه هات تپ دارای یک شفت، یک هولدر شفت پوشش دهنده اجزا که حکم رویه دستگاه را دارد، و اجزا و قطعاتی است که به طورت مکانیکی روی هم پیچ و مهره شده اند. در قطر داخلی رویه دستگاه نیز چندین ابزار آب بندی نظیر اورینگ و امثال آن نصب شده اند که همگی باید عملکرد مناسبی داشته باشند.
دستگاه هات تپ سایز بزرگ

دستگاه هات تپ برای عملیات انشعاب گیری سایز بزرگ

بدیهی است که در ساخت دستگاه هات تپ باید ابتدا فشار طراحی ماشین را معیار قرار داد و از اجزا و قطعاتی به عنوان متریال ساخت بهره برد که توان تحمل فشار مذکور را داشته باشند. برای مثال زمانی که از دستگاه هات تپ با ظرفیت تحمل psi 5000 فشار سخن می گوییم، طبیعتا باید اجزا و متریال ها را به نحوی انتخاب و گزینش کنیم که هر یک با توجه به ارگانیسم دستگاه توان تحمل فشار مذکور را داشته باشند.

  • دستگاه هات تپ بر حسب سایز طراحی دارای مدل های متفاوت می باشد. در طراحی دستگاه باید توجه داشت که چه سایزهایی را پوشش خواهد داد. ساخت و نصب اجزا بر اساس این مولفه انجام می شود. برای مثال جهت عملیات در یک دامنه سایز مشخص، شفت باید حداقل و حداکثر طولی را داشته باشد. سایر اجزا و قطعات نیز به همین ترتیب باید دامنه حداقل و حداکثر مشخصی داشته باشند. ساخت و نصب اجزا در دامنه ای بیرون از این استاندارد قطعاً خروجی نامناسبی را منجر خواهد شد. از این رو سایزبندی مدل دستگاه عاملی تعیین کننده در ساخت قطعات آن خواهد داشت.
  • دمای سیال نیز نقشی تعیین کننده در ساخت دستگاه هات تپ خواهد داشت. اجزا و قطعات این ماشین باید دارای آلیاژ ساختی باشند که توان و تحمل دمای مورد نظر برای عملیات هات تپ را داشته باشد. در غیر این صورت بدیهی است که ضمن فرایند با ایراد مواجه خواهیم شد. در صورتی که دستگاه قادر به تحمل دمای عملیاتی مورد نظر نباشد بدون شک عملیات انشعاب گیری هات تپ دچار مشکل می شود.
  • استانداردهای ساخت هر دستگاهی ایجاب می کنند که دستگاه مذکور به شکیل ترین شکل ممکن ساخته شوند. طبیعی است که ساخت خوش فرم و کم فضای دستگاه، در عین رعایت استانداردها و مولفه های تعیین کننده فنی حائز اهمیت بالاست. دستگاه هات تپ تا جای ممکن باید ظاهری خوش فرم داشته باشد.
دستگاه هات تپ انشعاب گیری گرم

دستگاه هات تپ

  • در طراحی و ساخت دستگاه هات تپ باید به فرایند حمل و نقل و جابجایی آن نیز توجه داشت. این دستگاه از آن جا که از قطعات با آلیاژهای فلزی سنگین ساخته می شود وزن بالایی دارد. از این رو باید در طراحی به گونه ای عمل کرد که با وجود این وزن بالا، فرایند حمل و نقل به راحتی هر چه ممکن انجام شود. عملیات هات تپ یک فرایند پرتابل است که در محل خط لوله انجام می شود. بنابراین، این ماهیت دستگاه هات تپ است که برای انجام هر عملیات به مقصد مورد نظر جابجا شود. از این رو حمل و نقل جزوی جدایی ناپذیر از فرایند هات تپ به شمار می رود و در نتیجه دستگاه ها و ابزارهای حمل باید به سادگی هر چه ممکن طراحی وساخته شوند. دستگاه هات تپ ابتدا به ساکن به محل انجام عملیات منتقل می شود و از آن جا باید به ولو بسته شود. فرایند جابجایی تا نصب ان روی ولو به وسیله جرثقیل انجام خواهد شد. ساختار دستگاه هات تپ باید به گونه ای باشد که فرایند حمل و جابجایی به وسیله جرثقیل به بهترین شکل ممکن انجام شود تا از ناحیه حمل کمترین حاشیه را داشته باشیم.
  • دسترسی پذیری اجزای دستگاه هات تپ یک امتیاز برای این ماشین و آن اپراتوری محسوب خواهد شد که می بایست با آن کار کند. طبیعی است که فرایندهای نگهداری و تعمیرات دستگاه، دسترسی مکرر به اجزای آن را می طلبد. افزون بر این به فراخور هر عملیات جدید ممکن است نیاز به تغییر و تعویض برخی قطعات، تقویت بخشی از قسمت های دستگاه و مواردی از این دست باشد. حال و اگر اجزای مذکور در دسترس اپراتور نباشند، بدون شک فرایندهای اصلاحی مد نظر به دشواری انجام خواهند شد. مشتری دستگاه هات تپ طبیعتاً به سراغ آن ماشینی خواهد رفت که از این حیث بیشترین سهولت فرایندی را داشته باشد.

آن چه ذکر شد برخی از متغیرهای تغیین کننده در ساخت و عملکرد دستگاه هات تپ بود. با توجه به حساسیت زیادی که انشعاب گیری گرم می طلبد مجری عملیات هات تپ باید نسبت به تمامی آیتم های تعیین کننده در این فرایند وسواس داشته باشد و بتواند بر اساس آن بهترین دستگاه متناسب با شرایط کاری خود را برگزیند. توجه به نکات فوق هم برای سازنده این دستگاه و هم استفاده کننده از آن که حکم مجری هات تپ را خواهد داشت ضروری است.


ارسال دیدگاه