فرچه سیمی دستگاه فرز و کاربرد آن در کارگاه هات تپ

فرچه سیمی دستگاه فرز فرچه ای که در شکل های گوناگون ساخته می شود و به دستگاه فرز وصل می شود. از این فرچه برای ساییدن و پرداخت سطوح فلزی و سنگی استفاده می شود. فرچی سیمی با اتصال به دستگاه فرز به صورت دورانی می چرخد و با سایش و اصطکاکی که بین سطح پایه و سیم به وجود می آید، سطحی صاف و بدون هیچ گونه ناهمواری به دست می آید. در این نوشته قصد داریم درباره ی کاربرد فرچه سیمی در کارگاه هات تپ توضیحاتی را ارائه دهیم.

در کارگاه هات تپ از فرچه سیمی دستگاه فرز، برای پرداخت سطوح فلزی اتصالات خطوط لوله استفاده می شود. اتصالات خطوط لوله دارای قطعات متعدد هستند. هرکدام از این قطعات با استفاده از اعمالی مثل هوابرش (برش هوا گاز) و هم چنین جوشکاری به دست می آیند و بر روی یکدیگر مونتاژ می شوند. سطوح این اتصالات باید پیش از نصب بر روی خط لوله پردازش شود تا طول عمر سطح و به طور کلی طول عمر سازه افزایش یابد.

فرچه سیمی دستگاه فرز

فرچه سیمی دستگاه فرز

همان طور که می دانید اتمسفر موجود در اطراف ما دارای مولکول های اکسیژن است و این مولکول ها می توانند به راحتی سطح فلزات را اکسید کرده و آن را دچار خوردگی و پوسیدگی کنند. اتصالات خطوط لوله در هات تپ باید به مدت طولانی و به صورت دائم بر روی خط لوله باقی بمانند و محل انشعاب را نشت گیری کرده و به خروجی انشعاب استحکام ببخشند. در صورتی که این اتصالات بدون پردازش سطح بر روی خط لوله نصب شوند آنگاه به سرعت دچار زنگ زدگی شده و خروجی انشعاب را با نقص فنی و نشتی شدید مواجه می سازند.

زمانی که قطعات اتصالات را با هوابرش می بریم یا با عملیات جوشکاری بر روی یکدیگر مونتاژ می کنیم، این پلیسه ها و توده های ریز و درشت جوش هستند که بر روی سطح قطعه یا اتصال باقی می مانند. این ناهمواری ها می توانند سطح را مستعد زنگ زدگی کنند. با وجود این پلیسه ها و توده های جوش، رنگ و موم محافظت کننده به خوبی بر روی اتصال قرار نمی گیرد و بنابراین اکسیژن و رطوبت به راحتی می توانند به سطح نفوذ کنند. پیش از اینکه اتصال را برای مراحل مختلف پردازش و رنگ آمیزی آماده کنند ابتدا با استفاده از فرچه سیمی دستگاه فرز سطح اتصال را می سایند و اکثر ناهمواری های آن را از بین می برند.

فرچه سیمی دستگاه فرز

از فرچه سیمی به منظور براده برداری از سطوح و لبه های قطعات فلزی استفاده می شود. بیش از مدل از این فرچه ها در بازار موجود است. همچنین این فرچه ها می توانند سطوح زنگ زده را نیز پردازش کنند و زنگ آهن را تا حد مطلوبی از سطح فلز بردارند.

لبه های برش خورده ی بسیاری از فلزات دارای موج ها و ناهمواری هایی است که می توانند با استفاده از فرچه سیمی مسی پردازش شده و صاف شوند تا برای عملیات جوشکاری مناسب باشند.

فرچه سیمی دستگاه فرز بهتر است از نوع فولادی و استیل ضد زنگ باشد تا خود فرچه سیمی پس از مدتی دچار زنگ زدگی و اختلال نشود. اکثراً رشته های این فرچه ها را با استفاده از فولاد و با میزان بالای آلیاژ کربنی تولید می کنند. در صورتی که براده برداری و پرداخت فلزات با ریسک بالا و احتمال اشتعال همراه باشد از فرچه سیمی با جنس اتنلس استیل برنج استفاده می شود. این نوع فرچه ها ضد جرقه هستند و بر روی قطعات و یا در محیط هایی به کار می روند که نیاز به ایمنی بالا برای عملیات پرداخت وجود دارد.

جهت پردازش سطح فلزهایی که اتصالات هات تپی را با استفاده از آن ه می سازند معمولاً از فرچه های صنعتی استفاده می شود.

انواع فرچه سیمی دستگاه فرزکاری و دیگر دستگاه ها

  • فرچه سیمی کاسه ای افشان
  • فرچه سیمی تخت افشان
  • فرچه سر دریلی تخت و کاسه ای
  • فرچه غلطتکی
  • فرچه نواری
  • فرچه سیمی تخت بافته
  • فرچه روغن گیری و گردگیری
  • فرچه استوانه ای قلمی
  • فرچه استوانه ای بافته مهره دار

این فرچه ها یا به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرند و یا بر روی دستگاه هایی مثل دریل و فرز وصل می شوند.

در کارگاه هات تپ ابتدا اتصالات را با استفاده از جوشکاری به شکل نهایی تبدیل می کنند. این فلزات با استفاده از فرچه سیمی دستگاه فرز پردازش می شوند. در کارگاه هات تپ از دستگاه فرز برای پرداخت فلزات استفاده م شود. پس از این مرحله و در صورت نیاز به پردازش بیش تر از انواع عملیات به نام واترجت و سندبلاست استفاده می کنند. پس از این مرحله سطح اتصالات را با موم پوشانده و در مرحله ی آخر اتصال را رنگ آمیزی می کنند. در این حالت سطح اتصال دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شود و تا مدت مدیدی بدون نقص بر روی خط لوله باقی می ماند.


ارسال دیدگاه