تجهیزات ابزار دقیق در صنایع نفت و پتروشیمی

تجهیزات ابزار دقیق از ادغام دو واژه ی ابزار و دقیق به وجود آمده است. بنابراین ابزار دقیق به معنی ابزارآلاتی است که دقیق کار می کنند. همان طور که می دانید در فرایندهای اندازه گیری ( طول ، جرم ، ارتفاع و غیره ) عموما خطاهایی هر چند مختصر وجود خواهد داشت. هرچه میزان خطا در اندازه گیری کم تر باشد ، دقت اندازه گیری بالاتر خواهد بود. تجهیزات ابزار دقیق نیز تجهیزاتی هستند که میزان خطای اندازه گیری در آن ها به حداقل رسیده و دقت آن ها بالا باشد.

تجهیزات ابزار دقیق در صنایع نفت و پتروشیمی

تجهیزات ابزار دقیق در صنایع نفت و پتروشیمی

ابزار دقیق رشته ای در زیر مجموعه ی صنعت است و با صنایع گوناگون از جمله نفت ، گاز ، پتروشیمی و امور نیروگاهی در ارتباط تنگاتنگ است.

با استفاده از این تجهیزات ابزار دقیق در میدان های نفتی و پتروشیمی می توان کمیت های مختلفی را اندازه گیری کرد. کمیت هایی که ممکن است در این اماکن نیاز به اندازه گیری دقیق داشته باشند مواردی از قبیل سطح یک مخزن ، جریان عبوری از یک خط لوله ، دمای یک کوره و فشار سیال درون یک مخزن یا لوله خواهند بود.

در هر پروژه ی ابزار دقیق چهار مرحله برای به اتمام رساندن پروژه وجود دارد.

  • طراحی
  • تأمین و خریداری
  • نصب
  • بهره برداری

در مرحله ی طراحی ابتدا باید کمیت مورد اندازه گیری و چگونگی اندازه گیری کردن آن را درک کنند. درک این مساله ارتباط زیادی با داشتن دانش و معلومات لازم در مورد صنعتی است که قرار است در متن آن اندازه گیری را انجام دهند. مثل اندازه گیری در صنعت نفت یا اندازه گیری در نیروگاه.

پس از طراحی چگونگی اندازه گیری تجهیزات لازم برای اندازه گیری را تأمین می کنند. در این مرحله نیز می بایست ابزار یا تجهیزات ابزار دقیق طوری انتخاب شوند که بهترین اندازه گیری با کم ترین خطای ممکن را محصل کنند.

در مرحله ی سوم باید تجهیزات ابزار دقیق خریداری شده را برای اندازه گیری و به طور دقیق در محل مورد نظر نصب کنند.

در مرحله ی آخر نیز با حفظ اصول ایمنی پروژه ی اندازه گیری را به اتمام می رسانند.

تجهیزات ابزار دقیق در صنعت نفت

ترانسیمتر

برای اندازه گیری هر نوع کمیتی در صنایع مختلف از ترانسمیترها (transmitter) استفاده می شود. ترانسمیتر ابزاری است که می تواند یک کمیت فیزیکی را در یک منطقه ی عملیاتی اندازه گیری کند و اطلاعات مربوط به اندازه گیری را به قسمتی دورتر از منطقه ی عملیاتی مثل اتاق کنترل بفرستد.

ترانسمیتر در صنایع به عنوان یک ابزار شناخته می شود و وظیفه ی آن اندازه گیری کمیت ها و پارامترهای مختلف از جمله دما ، فشار ، سطح ، میزان جریان و غیره است.

بر این اساس ترنسیمترها را بر اساس نوع اندازه گیری که انجام می دهند به انواع ترنسیمترهای حرارت ، فشار ، جریان و سطح تقسیم می کنند.

نمایشگر

نمایشگر یا indicator عضو دیگری از پروژه های ابزار دقیق است که مقادیر اندازه گیری شده را در معرض دید می گذارد.

دیگر تجهیزات ابزار دقیق که در صنعت نفت مورد استفاده قرار می گیرند عبارت اند از:

سنسور

سنسورهای مورد استفاده در صنعت نفت شامل سنسورهای دما ، فشار ، سطح و جریان می باشند. این سنسورها کمیت اندازه گیری شده ی مورد نظر را به یک سیگنال الکتریکی در یک دستگاه الکتریکی و یا به یک سیگنال نیوماتیکی در یک دستگاه نیوماتیکی تبدیل می کنند. انواع سنسورهایی که جز تجهیزات ابزار دقیق در صنایع نفت هستند شامل موارد زیر می باشند:

سنسورهای دمایی به دو نوع الکتریکی و غیر الکتریکی تقسیم می شوند. انواع الکتریکی این سنسورها ترموکوپل ، ترمیستور ، RTD و سنسورهای IC هستند.

انواع غیر الکتریکی سنسورهای دمایی در تجهیزات ابزار دقیق صنعت نفت ، با استفاده از انبساط مایعات و فلزات اندازه گیری خود را انجام می دهد. ترمومتر یک نوع سنسور غیر الکتریکی است که با استفاده از انبساط مایعات کار اندازه گیری را انجام می دهد و بیمتال تجهیز ابزار دقیق دیگری است که با استفاده از انبساط فلز اندازه گیری را انجام خواهد داد.

سنسورهای فشار از دیگر تجهیزات ابزار دقیق در صنعت نفت هستند که می توانند فشار سیالات درون یک مخزن یا لوله را اندازه گیری کنند. این سنسورها شامل مانومترها و بردن تیوب ها هستند. مانومترها را برای اندازه گیری فشار کم به کار می برند. بردن تیوب ها نیز از طریق تغییر شکل مکانیکی فشار را اندازه گیری می کنند.

سنسورهای جریان سنج اندازه گیری فشار سیالات درون یک مخزن یا لوله در پالایشگاه های نفت و گاز ، با استفاده از تجهیزات ابزار دقیق جریان سنج انجام می شود.سنسورهای جریان سنج به سه نوعِ با صفحه ی سوراخ دار ،  توربینی و مغناطیسی تقسیم می شوند.

سنسورهای سطح سنج از تجهیزات ابزار دقیق دیگری است که برای سنجش سطح مایعات درون مخازن مورد استفاده قرار می گیرد.

ترنس دیوسر ( مبدل )

ترنس دیوسر تجهیزی است که سیگنال های خروجی از یک سنسور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کرده و آن ها را با استفاده از مسیرهای فلزی برای تجزیه و تحلیل به یک مدار الکتریکی می فرستد. ترنس دیوسرها را بر حسب نوع تبدیلی که انجام می دهند در ۴ دسته قرار می دهند.

  • ترنس دیوسرهایی که کمیت غیر الکتریکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند.
  • ترنس دیوسرهایی که کمیت فیزیکی را به علائم نیوماتیکی تبدیل می کنند.
  • ترنس دیوسرهایی که علائم نیوماتیکی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند.
  • و ترس دیوسرهایی که سیگنال های الکتریکی را به علائم نیوماتیکی تبدیل می کنند.

کنترلر controller

کنترلر یکی از تجهیزات ابزار دقیق است که خروجی ترنسیمتر وارد آن می شود تا بر اساس توابعی که از پیش برای آن تعریف شده ، اعمال کنترلی لازم و عکس العمل های مناسب را اجرایی کند.

عنصر نهایی

عنصر نهایی به عنوان یکی از آخرین تجهیزات ابزار دقیق در صنعت نفت شناخته می شود که تصمیمات اتخاذ شده از سمت بخش کنترل کننده را عملی خواهد ساخت.

رکوردر recorder

ثبت تغییرات و رفتار فرایندها در کل مجموعه ی پالایشگاه به صورت شبانه روزی بر عهده ی رکوردر است.

تمامی تجهیزات ابزار دقیق در صنایع نفت گاز و پتروشیمی می توانند از ابتدا تا انتهای عملیات هات تپ که مربوط به خطوط لوله می باشد مورد استفاده مجریان طرح هات تپ قرار بگیرند.


ارسال دیدگاه