اتصال سدل نیپل در کدام پروژه های هات تپ کاربرد دارد؟

اتصال سدل نیپل در بسیاری از پروژه های هات تپ کاربرد دارد. ساختار این اتصال، آن را در دسته بندی اتصالات زین دار قرار می دهند. این اتصال با استفاده از زین خود بر روی لوله نصب می شود. طراحی سد نیپل را با نرم افزارهایی از جمله کتیا و سالیدورک انجام می دهند. طراحی و برش قطعه ی زین یا سدل این اتصال با حساسیت بالایی انجام می شود. ابتدا طرح اتصال در نرم افزارهای ذکرشده طراحی و نقشه اتصال سدل نیپل در اختیار سازندگان قالب با استفاده از برش لیزری قرار می گیرد. سپس قطعات پلاستیکی متناسب با نقشه ی طراحی شده، حاصل می شود که با استفاده از آن ها می توان، زین اتصال سدل نیپل را از روی یک قطعه لوله برش داد. پس از برش دادن زین حفره ای متناسب با سایز لوله انشعابی در مرکز زین ایجاد می کنند. این قسمت محل قرارگیری نیپل است. نیپل نیز با استفاده از جوشکاری در مرکز زین نصب می شود و بر روی آن فلنجی جوش داده می شود.

اتصال سدل نیپل

اتصال سدل نیپل

اتصال سدل نیپل

سایز زین با توجه به سطحی که قرار است بر روی آن نصب شود تعیین می شود. زین در اتصال سدل نیپل با انعطاف بیشتری بر روی سطوح مختلف قرار می گیرد. به بیان ساده تر در انشعاب گیری از سطوحی با قطرهای بزرگ تر از اتصال سدل نیپل استفاده می شود. استفاده از اتصال اسپلیت تی در چنین شرایطی توجیه ناپذیر است. دلیل این امر تمام محور بودن اتصال اسپلیت تی است. به طور مثال اتصال اسپلیت تی نمی تواند یک مخزن بزرگ نفتی را به صورت کمربندی دربرگیرد. در این صورت وزن اتصال و اندازه آن آنقدر بزرگ است که استفاده از آن برای تهیه یک انشعاب کوچک توجیه پذیر نیست.

بسته به اینکه قطر زین اتصال سدل نیپل چقدر باشد مقاومت آن نیز متفاوت خواهد بود. به طور کلی هر چقدر قطر زین بیشتر باشد، مقاومت بیشتر در نقطه ی انشعابی وجود خواهد داشت.

اتصال سدل نیپل را در دسته اتصالات جوشی نیز دسته بندی می کنند. بدین معنی که این اتصال تنها با استفاده از عملیات جوشکاری قابلیت نصب بر روی خط لوله را دارد. این اتصال قابلیت نصب مکانیکی بر روی خط لوله، ندارد.

اما موضوعی که در این نوشته به آن می پردازیم با این سؤال شروع می شود که اتصال سدل نیپل در کدام پروژه های هات تپ مورد استفاده قرار می گیرد؟

عملیات هات تپ بر روی خطوط لوله مختلفی که دارای جریان بوده و سیالات مختلف را انتقال می دهند، انجام می شود. علاوه بر انواع خطوط لوله، مخازن ذخیره سازی سیالات نیز در بسیاری از صنایع وابسته به خطوط لوله از جمله، پالایشگاه های نفت و گاز و مجتمع های پتروشیمی وجود دارند که سیالات خام و یا پالایش شده را درون آن ها ذخیره می کنند.

در برخی پالایشگاه ها و یا واحدهای پتروشیمی نیاز به انشعاب گیری از این مخازن به وجود می آید. گفیتم که در صورتی که قصد انشعاب گیری از مخازن و تانکرهای ذخیره سازی را داشته باشیم، نمی توانیم از اتصال اسپلیت تی استفاده کنیم و دلیل آن را ساختار منحصر اسپلیت تی معرفی کردیم. در چنین شرایطی معمولا از اتصال سدل نیپل یا ولدولت استفاده می شود.

اتصال سدل نیپل مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به اتصال ولدولت داشته و در صورتی که فشار سیال درون مخزن و همچنین نوع رفتار و تلاطم سیال در هنگام ورود به انشعاب به گونه ای باشد که نیاز به مقاومت بیش تر ملموس باشد، به طور حتم از اتصال سدل نیپل استفاده خواهیم کرد.

ممکن است قطر برخی از خطوط لوله ای که قصد انشعاب گیری از آن ها را داریم، به حدی باشد که وزن اتصال اسپلیت تی در صورت ساخت و تولید بالا باشد. وزن بالای این اتصال می تواند، خط لوله را از محور و مسیر خود منحرف کند. بنابراین به منظور عدم آسیب رسانی به چنین خطوط لوله ای نیز ممکن است از اتصال سدل نیپل استفاده شود. اما به طور کلی استفاده از این اتصال در انشعاب گیری از مخازن مشهودتر است.

عملیات هات تپ مخازن با استفاده از اتصال سدل نیپل

در انشعاب گیری از مخازن با استفاده از این اتصال ابتدا قطعات اتصال را در محل کارگاه ساخته و آن ها را تا حد لزوم بر روی یکدیگر مونتاژ می کنند و پس از آن اتصال رابه همراه دیگر تجهیزات عملیاتی هات تپ به فاز عملیاتی منتقل می کنند.

ابتدا اتصال بر روی مخزن نصب می شود. جوشکاری اتصال سدل نیپل بر روی مخزن نیاز به طراحی و تعیین تعداد پاس جوش از سمت تیم مهندسی دارد. جوشکار با توجه به دستورالعمل های تیم مهندسی، عملیات جوشکای را پیش می برد. پس از اتمام عملیات جوشکاری و تست جوش، valve (شیر) را بر روی اتصال می بندند و سپس دستگاه هات تپ را بروی شیر متصل می کنند. با روشن شدن دیزل ژنراتور گیربکس دستگاه هات تپ به چرخش درآمده و با چرخش اهرم توسط اپراتور این اجزا به سمت دیواره ی مخزن جلو می روند و پس از رسیدن به دیواره ی مخزن آن را برش می دهند. پس از اینکه برش بر روی دیواره ی مخزن به انتها رسید اجزای برشی دستگاه توسط اپراتور عقب کشیده می شوند و ولو نیز در حالت بسته قرار می گیرد. خروجی انشعاب پس از اتمام عملیات هات تپ در دسترس است و با استفاده از یک خط انشعابی می توان سیال را به نقطه مورد نظر انتقال داد.


ارسال دیدگاه