دستگاه هات تپ و ایرادات حین عملیات

در بخش پیشین به برخی از ایرادات اجتمالی که می تواند پیش از انجام عملیات انشعاب گرم متوجه دستگاه هات تپ اشاره شد. توضیح داده شد که می تواند با انجام حداکثر انجام بازرسی ها و افزایش ضریب دقت بازرسی ها، عوامل آسیب زای عملیات انشعاب گیری را رفع کرد. همچنین اشاره شد که شرکت هات تپ پیشگام ضمن عطف توجه به این نکته توانسته است ضریب ایرادات فنی دستگاه هات تپ جهت انجام عملیات های خود را به حداقل برساند. اما اشاره نیز گردید که برخی از ایرادات دستگاه هات تپ ممکن است پیش از اجرای کار بروز پیدا نکنند و تنها در زمان انجام عملیات باشد که ما متوجه ایراداتی از ناحیه دستگاه هات تپ باشیم.

بدیهی است که پیشگیری از بروز چنین ایراداتی در اولویت فنی یک مجری متبحر عملیات هات تپ است، اما به منظور آشنایی با برخی از ایرادات احتمالی، به توصیف عمده مشکلاتی که این دستگاه می تواند در حین اجرای کار با آن درگیر شود می پردازیم. در این خصوص نیز برخی از ایرادات از طریق بازرسی چشمی قابل رویت هستند و می توان ضمن بازرسی ساده چشمی بدان پی برد. اما برخی دیگر قابل مشاهده نبوده و تنها از طریق عملکرد ناصحیح دستگاه هات تپ حین انشعاب گیری می توان به وجودشان پی برد.

دستگاه هات تپ و تست های لازمه

دستگاه هات تپ باید مورد بررسی و تست دقیق جهت پیشگیری از آسیب قرار گیرد

ایرادات قابل رویت حین عملیات:

  • بروز نشتی از بارزترین ایراداتی است که در حین اجرای کار می توان نسبت به آن پی برد. به عبارتی دیگر در حین اجرای کار و در زمانی که به ظاهر همه مولفه ها مورد تایید می باشند ممکن است به یکباره شاهد بروز نشتی از ناجیه اتصالات و اجزای دستگاه هات تپ باشیم. در این صورت بدون شک می توان دریافت که ایرادی داخلی در دستگاه موجود است، یا ایرادی بیرونی در آن وجود داشته است که به صورت چشمی قابل مشاهده نبوده است.
  • از جمله ایراداتی که می تواند گریبان گیر عملیات هات تپ شود فیتینگ نامناسب دستگاه هات تپ است که پس از نصب روی ولو می توان به آن پی برد. زمانی که قطعات و اتصالات دستگاه هات پت با تلورانس خطای بالا روی یکدیگر نصب شوند دستگاه پس از نصب روی ولو نسبت به لوله زاویه عمود نخواهد داشت و این امر ایرادی اساسی به شمار می رود. از آن جا که شفت پیشروی به موازات دستگاه هات تپ دارد، لذا اگر فیتینگ به درستی انجام نشده باشد کاتر به صورت متقارن و همزمان روی لوله قرار نخواهد گرفت. به همین دلیل حرکت کاتر جهت برش لوله زاویه دار خواهد بود و چه بسا اگر این زاویه انحرافی بالا باشد کاتر پیش از برش کامل لوله به لبه اسپلیت تی یا ولو گیر کند. در این شرایط پیشروی دچار مانع خواهد شد و عملیات ناموفق می ماند. بنابراین در صورت مشاهده چنین ایرادی باید بلافاصبه نسبت به رفع آن اقدام کرد.

ایرادات غیر قابل رویت حین عملیات:

  • عدم پیشروی دستگاه حین انجام عملیات از دیگر ایراداتی است که عملیات را به وقفه می اندازد. گاهی اوقات می بینیم که اپراتور در حال پیشروی دستگاه هات تپ است اما پیشروی انجام نمی شود و برشی صورت نمی گیرد. در این صورت قطعا ایرادی متوجه مجموعه شده است. این ایراد یا می تواند ناشی از مولتی پلیر و ابزارهای اتصال موتور هیدرولیکی به دستگاه باشد، یا ناشی از ضعف خود موتور هیدرولیکی در تأمین و تغذیه فشار کافی جهت پیشروی و یا بروز ایراد احتمالی در شفت که مانع پیشروی دستگاه درون لوله می شود.
  • فرسوده شدن کاتر از موارد تشخیصی ای است که گهگاه در نتیجه اهمال در آماده سازی کاتر حین اجرای هات تپ پیش می آید و ادامه عملیات را دچار وقفه می کند. در مواقعی مشاهده می شود که اپراتور مجری کار پیشروی را انجام می دهد اما کاتر به درون لوله نفوذ نمی کند و برش انجام نمی گیرد. در این شرایط می توان نسبت به کارکرد صحیح کاتر دچار تردید شد. کاتر دستگاه هات تپ متشکل از الماسه های برش است که فرایند برش در واقع توسط آن ها انجام می شود. اگر بنا به هر دلیلی الماسه ها عملکرد خود را به درستی انجام ندهند کاتر دچار گردش هرز می گردد و عملا هیچ گونه براده برداری و برشی انجام نمی گیرد.

مهم ترین عامل بروز این ایراد فرسوده شدن الماسه هاست که بنا به دلایل مختلفی اتفاق خواهد افتاد. ممکن است این امر به خاطر استفاده مستمر از کاتر بدون بازرسی الماسه ها و تعویض یا تعمیر آن ها باشد، ممکن است این امر ناشی از جاگیری نامناسب الماسه ها در محل در نتیجه مونتاژ غیر صحیح باشد و مهم تر از همه ممکن است ناشی از عدم تبحر و ناشی گری اپراتور عملیات در باردهی به دستگاه باشد. اگر شدت باردهی بالا باشد الماسه ها تحت فشار قرار گرفته و به این ترتیب زودتر از موعد کارکرد خود را از دست خواهند داد. به این ترتیب مشاهده می کنیم که در میانه کار پیشروی متوقف شده و کاتر در عمل هرز می گردد.

دستگاه هات تپ . بازرسیها هنگام اجرای کار گرم

دستگاه هات تپ حین اجرای کار گرم، لزوم بازرسی حین عملیات

عوامل برشمرده شده فقط بخشی از ایراداتی است که می تواند از جانب دستگاه هات تپ متوجه مجموعه شود. عملیات انشعاب گیری گرم به روش هات تپ با وجود مزایای زیادی که دارد به نوبه خود دارای حساسیت های منحصر به فردی نیز هست که باید نسبت به یکایک آن ها بیشترین توجه و دقت را مبذول داشت. تست و بازرسی دستگاه پیش از عملیات، و نیز حساسیت نسبت به نحوه عملکرد دستگاه هات تپ در حین انجام عملیات انشعاب گیری نکاتی است که مجری عملیات باید نسبت به آن اهتمام ویژه بورزد. امکان بروز ایراد از جانب دستگاه پیشفرضی است که باید در تمامی مراحل انجام کار زیر نظر پرسنل مهندسی و اجرایی کار باشد. به این شکل از احتمال بروز مشکل توسط دستگاه هات تپ پیشگیری شده و ضریب خطای عملیاتی از این جانب کاسته خواهد شد.

گروه هات تپ پیشگام از این حیث دستاوردهای زیادی را داشته است و توانسته است ضمن شناسایی بسیاری از این متغیرهای موجود در دستگاه هات تپ، ضریب ایمنی عملیات خود را به بالاترین حد برساند. به این ترتیب می توان ادعا کرد دستورالعمل ها و روش های اجرایی هات تپ تدوین شده توسط ما از دقیق ترین و قابل استنادترین مستندات خصوصاً در مورد الزامات دستگاه هات تپ به شمار می رود.


ارسال دیدگاه